Yleiset matkapakettiehdot
Nämä sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n jakuluttaja-asiamiehen neuvottelemat. Ehtoja sovelletaan 1.7.2018alkaen tehtyihin sopimuksiin. Ehdot on laadittu ottaen huomioonmatkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä koskevan direktiivin(EU 2015/2302) ja matkapalveluyhdistelmistä annetun lain (901/2017)pakottavat säännökset.
1. Soveltamisala
1.1. Yleiset matkapakettiehdot
Näitä sopimusehtoja sovelletaan
sellaisiin vähintään 24 tuntia kestäviin tai yöpymisen sisältäviin matkapaketteihin, jotka on hankittu pääasiassa yksityiseen tarkoitukseen, ja joihin sisältyy
vähintään kaksi seuraavista palveluista; 1) kuljetus, 2) majoitus, 3) auton tai matkapalveluyhdistelmistä
annetun lain 2 § 3 kohdassa mainitun muun moottoriajoneuvon, kuten A-luokan ajokorttia vaativan moottoripyörän tai vähintään nelipyöräisen, omalla käyttövoimallaan kulkevan ajoneuvon, jonka rakenteellinen nopeus on yli 25km/h, vuokraus tai jokin edellä mainituista
yhdessä 4) muun olennaisen matkailupalvelun kanssa edellytyksellä, että kokonaisuus myydään tai tarjotaan myytäväksi Suomessa. Majoitukseksi katsotaan myös muutaman viikon
majoitus esim. perheessä kielikurssin
yhteydessä, ei kuitenkaan pitkäkestoisen vaihto-oppilasmatkan yhteydessä.
1.2. Lisäehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus täydentää ja täsmentää
yleisiä matkapakettiehtoja lisäehdoilla, jotka eivät saa olla
matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen kanssa.
1.3. Erityisehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus käyttää näistä sopimusehdoista poikkeavia erityisehtoja, jos erityisehtojen käyttö on perusteltavissa matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien poikkeuksellisten määräysten (kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot), matkan erityisluonteesta johtuvien poikkeuksellisten majoitusehtojen tai matkakohteen erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa olla matkustajan
vahingoksi ristiriidassa matkapalveluyhdistelmistä annetun
lain kanssa.
Matkanjärjestäjän, joka soveltaa
peruutustapauksissa erityisehtoja
ja veloittaa niiden perusteella matkustajalta todelliset peruutuskulut, on matkustajan pyynnöstä esitettävä selvitys siitä, miten ne kohdentuvat matkan eri osiin.
2. Matkapakettisopimus
ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta
2.1. Vastuu sopimuksen toteuttamisesta
Matkanjärjestäjä vastaa matkustajalle
siitä, että matkapaketti on sopimuksen mukainen. Vastuu koskee myös matkanjärjestäjän
sopimuksen täyttämiseksi käyttämien elinkeinonharjoittajien
suorituksia (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).
Matkanvälittäjä vastaa matkustajalle
antamistaantiedoista ja sopimuksen täyttämisestä samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä, jos matkanjärjestäjä on sijoittautunut Euroopan talousalueen ulkopuolelle ja jos matkanvälittäjä
ei osoita, että matkanjärjestäjä täyttää kyseiset velvoitteet.
Matkustajalle on ennen sopimuksen tekemistäannettava tieto siitä, onko matkanjärjestäjä
tai matkanvälittäjä asettanut
matkapalveluyhdistelmien tarjoajista
annetussa laissa (921/2017) tarkoitetun
vakuuden ja kattaako vakuus tarjotun matkan.
Matkustaja voi täyttää näiden sopimusehtojen mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa
ottamalla yhteyttä joko matkanjärjestäjään tai matkanvälittäjään.
Matkapaketin virheestä ilmoittaminen
on tehtävä kohdan 12.4.mukaisesti.
2.2. Sopimuksen sisältö
Matkaan sisältyvät ne palvelut
ja järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon kaikki ennen matkasopimuksen tekemistäkirjallisena tai sähköisenä
ilmoitetut sopimusehdot, vakiotietolomake ja muut kyseistä matkaakoskevat lain (901/2017) ja asetuksen (181/2018) edellyttämät tiedot.
2.3. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus
Matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen tekemistäannettava matkustajalle yleiset tiedot kohdemaan passi- ja viisumimääräyksistä,
mukaan lukien keskimääräinen viisumin hankkimisaika.
Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia
ohjeita noudattaen itse huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (mm. passi, viisumi,
rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja matkalipun oikeellisuus
ja vastaavuus toisiinsa. Matkustajan on tarkistettava myös kuljetusten aikataulut. Jos matkanjärjestäjä on täyttänyt tiedonantovelvollisuutensa, se ei
vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli matka estyy
tai keskeytyy puutteellisten
tai virheellisten matka-asiakirjojen
(esim. rikkinäisen
passin) tai viisumin epäämisen tai puuttumisen vuoksi.
Matkanjärjestäjä ei ole
vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista vakuutuksista, vaan matkustaja vastaa itse vakuutusturvastaan
ja sen kattavuudesta esim. peruutusturvan
osalta. Tämän vuoksi matkanjärjestäjä kehottaa matkustajaa hankkimaanmatkaa varten riittävän kattavan henkilöön ja omaisuuteen
kohdistuvan sekä peruutusturvan sisältävän matkavakuutussuojan.
2.4. Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit
Matkanjärjestäjän on ennen matkaa huomautettava matkustajalle matkaan mahdollisesti liittyvistä erityisistä riskeistä sekä annettava tiedot kohdemaan yleisistäterveysmääräyksistä. Matkustajan
henkilökohtaiseen terveydentilaan
liittyvien erityistarpeiden
ohjeistuksen hankkimisesta matkustajavastaa itse. Matkustajalle on lisäksi annettava ohjeita mahdollisen sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta.
Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla
vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen.
Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksesta; esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.um.fi ja www.thl.fi. Matkustajan tulee tutustua kohteen olosuhteisiin mm. edellä
mainittujen tietojen avulla.
2.5. Avustamisvelvollisuus
Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun
vahingon, on matkanjärjestäjän
ilman aiheetonta viivytystä annettava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle tietoja terveyspalveluista, paikallisviranomaisista
ja konsulipalveluista, järjestettävä matkustajalle mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen ja autettava matkustajaa tekemään vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä sekä annettava muuta asianmukaista apua. Matkustaja vastaa itse näiden tai muiden tilanteen vaatimien (esim. uusi kuljetus,
ylimääräiset hotelliyöpymiset
sekä matkanjärjestäjälle mahdollisesti tulevat ylimääräiset kulut) erityisjärjestelyiden kuluista, joihin matkanjärjestäjä hänen tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana ilmenee
kohdassa 10.1. b) tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien
mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa.
Matkanjärjestäjä voi periä
kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut vaikeudet tahallisesti tai huolimattomuudellaan.
Maksu saa kuitenkin vastata enintään matkanjärjestäjälle avun antamisesta aiheutuneita todellisia kustannuksia.
Jos matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa matkustajaa,
matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle matkanjärjestäjän
tai -välittäjän paikallisen
edustajan nimi ja yhteystiedot tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua tarvitessaan
ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai -välittäjään.
2.6. Matkustajan velvollisuudet ja vastuu
2.6.1. Matkustajan on noudatettava matkan aikana viranomaisten,
matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän
edustajan antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä sekä
hotellien ja kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.
2.6.2. Matkustaja ei saa
häiritä käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle
lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa
matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun
palautukseen ja hän vastaa itse kaikista
kotimatkastaan aiheutuvista
kuluista.
2.6.3. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella tai varomattomalla menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai kolmansille
osapuolille muun muassa rikkomalla 2.6.1 ja 2.6.2. kohdissa mainittuja määräyksiä.
2.6.4. Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa
ennen matkaa ja matkan aikana.
2.6.5 Matkustajaryhmän edustaja on velvollinen toimittamaan kaikki matkaa koskevat
tiedot ja asiakirjat matkustajaryhmälle ja vastaavasti matkustajia koskevat tarvittavat tiedot ja asiakirjat matkanjärjestäjälle.
Matkanjärjestäjän katsotaan
täyttäneen ilmoitusvelvollisuutensa
toimittaessaan matkaa koskevat tiedot tälle matkustajaryhmän edustajalle eikä niitä tarvitse toimittaa erikseen jokaiselle matkustajalle.
Matkustajaryhmän puolesta muutoksia varaukseen voi tehdä matkan
varannut matkustajaryhmän edustaja yksin tai yhdessä muutosta haluavan matkustajan kanssa.
2.6.6. Matkustaja tai matkustajaryhmän edustaja vastaa matkanjärjestäjälle antamiensa tietojen, kuten matkan ajankohdan, matkustajien nimien, syntymäaikojen, muiden henkilötietojen tai matkustajien erityistarpeiden, oikeellisuudesta
ja oikea-aikaisesta ilmoittamisesta. Matkanjärjestäjä
ei vastaa vahingosta, jonka matkustajan tai matkustajaryhmän edustajan virheellisesti tai puutteellisesti antamat tiedot voivat aiheuttaa.
2.6.7. Matkustaja saattaa joutua itse vastaamaan
seurauksista ja/tai kustannuksista, mikäli niitä syntyy, jos
hän käyttää matkapaketin palveluita tai paketin osia muulla tavoin,
kuin matkapakettisopimuksessa
on sovittu. Esimerkiksi matkapakettiin sisältyvien kuljetuspalveluiden osittainen
tai kokonaan käyttämättä jättäminen voi johtaa jäljellä olevien palveluiden käyttöoikeuden rajoittumiseen tai
menettämiseen.
3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan
maksaminen
3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä ensimmäinen maksusuoritus on maksettu viimeistään eräpäivänä.
3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan
on maksettava matkanjärjestäjän
ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä ajoin ennen matkan
alkamista saada matkaliput ja muutmatkaan
liittyvät asiakirjat.
4. Matkustajan
oikeus peruuttaa matka ennen matkan
alkamista
Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka milloin tahansa
ennen matkan alkamista. Tällöin matkanjärjestäjällä on oikeus periä peruutusmaksu seuraavasti:
4.1.
a) Etukäteen
ilmoitetut toimistokulut, kun matka peruutetaan
viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkamista
b) Varausmaksu,
kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 45 vuorokautta mutta viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkamista
c) 50 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan
myöhemmin kuin 21 vuorokautta mutta viimeistään 7 vuorokautta ennen matkan alkamista
d) 75 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan
myöhemmin kuin 7 vuorokautta mutta viimeistään 3 vuorokautta ennen matkan alkamista
e) 95 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan
myöhemmin kuin 3 vrk ennen matkan
alkamista.
4.2. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden
tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä
peruuttaa matkansa, on matkanjärjestäjällä oikeus periä kohdassa 4.1. mainittujen peruutuskulujen lisäksi peruutuksen johdosta syntyvästä majoituksen vajaakäytöstä aiheutuvat kulut. Matkansa peruuttanut ja matkalle osallistuvat
seurueen jäsenet vastaavat yhteisvastuullisesti kyseisten kulujen maksamisesta matkanjärjestäjälle.
Matkanjärjestäjä ja matkalle lähtevä matkaseurue voivat edellä mainitun sijaan sopia yhteisesti
matkaseurueelle tarkoituksenmukaisemmasta
majoitusjärjestelystä, jolloin
matkalle lähtevä seurue vastaa mahdollisista
lisäkuluista.
4.3. Jos matkaa ei peruuteta
eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua
matkaan siksi, ettei hänellä hänen
vastuullaan olevista syistä ole matkaan
tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta,
hänellä ei ole oikeutta maksun
palautukseen.
4.4. Peruutuskulut voivat poiketa kohdassa 4.1. mainituista, jos matka on sellainen, johon sovelletaan erityisehtoja (kohta 1.3.). Peruutuskulujen
määrä tai niiden määräytymisperuste on ilmoitettava
erityisehdoissa.