Yleiset matkapakettiehdot
Nämä sopimusehdot ovat Suomen
matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat. Ehtoja
sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin. Ehdot on laadittu ottaen
huomioon matkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä koskevan direktiivin
(EU 2015/2302) ja matkapalveluyhdistelmistä annetun lain (901/2017/ www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901) pakottavat säännökset.
1. Soveltamisala
1.1.
Yleiset matkapakettiehdot
Näitä
sopimusehtoja sovelletaan sellaisiin vähintään 24 tuntia kestäviin tai
yöpymisen sisältäviin matkapaketteihin, jotka on hankittu pääasiassa
yksityiseen tarkoitukseen, ja joihin sisältyy vähintään kaksi seuraavista
palveluista; 1) kuljetus, 2) majoitus, 3) auton tai matkapalveluyhdistelmistä
annetun lain 2 § 3 kohdassa mainitun muun moottoriajoneuvon, kuten
A-luokan ajokorttia vaativan moottoripyörän tai vähintään nelipyöräisen, omalla
käyttövoimallaan kulkevan ajoneuvon, jonka rakenteellinen nopeus on yli 25km/h,
vuokraus tai jokin edellä mainituista yhdessä 4) muun olennaisen
matkailupalvelun kanssa edellytyksellä, että kokonaisuus myydään tai tarjotaan
myytäväksi Suomessa. Majoitukseksi katsotaan myös muutaman viikon majoitus
esim. perheessä kielikurssin yhteydessä, ei kuitenkaan pitkäkestoisen
vaihto-oppilasmatkan yhteydessä.
1.2.
Lisäehdot
Matkanjärjestäjällä
on oikeus täydentää ja täsmentää yleisiä matkapakettiehtoja lisäehdoilla, jotka
eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen
kanssa.
1.3.
Erityisehdot
Matkanjärjestäjällä
on oikeus käyttää näistä sopimusehdoista poikkeavia erityisehtoja, jos
erityisehtojen käyttö on perusteltavissa matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa
koskevien poikkeuksellisten määräysten (kuten reittilentojen varaus- ja
myyntiehdot), matkan erityisluonteesta johtuvien poikkeuksellisten
majoitusehtojen tai matkakohteen erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa
olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa matkapalveluyhdistelmistä annetun
lain kanssa.
Matkanjärjestäjän,
joka soveltaa peruutustapauksissa erityisehtoja ja veloittaa niiden perusteella
matkustajalta todelliset peruutuskulut, on matkustajan pyynnöstä esitettävä
selvitys siitä, miten ne kohdentuvat matkan eri osiin.
2.
Matkapakettisopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta
2.1.
Vastuu sopimuksen toteuttamisesta
Matkanjärjestäjä
vastaa matkustajalle siitä, että matkapaketti on sopimuksen mukainen. Vastuu
koskee myös matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämiseksi käyttämien
elinkeinonharjoittajien suorituksia (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).
Matkanvälittäjä
vastaa matkustajalle antamistaan tiedoista ja sopimuksen täyttämisestä samalla
tavoin kuin matkanjärjestäjä, jos matkanjärjestäjä on sijoittautunut Euroopan
talousalueen ulkopuolelle ja jos matkanvälittäjä ei osoita, että
matkanjärjestäjä täyttää kyseiset velvoitteet.
Matkustajalle
on ennen sopimuksen tekemistä annettava tieto siitä, onko matkanjärjestäjä tai
matkanvälittäjä asettanut matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetussa laissa
(921/2017) tarkoitetun vakuuden ja kattaako vakuus tarjotun matkan.
Matkustaja
voi täyttää näiden sopimusehtojen mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla
yhteyttä joko matkanjärjestäjään tai matkanvälittäjään.
Matkapaketin
virheestä ilmoittaminen on tehtävä kohdan 12.4.mukaisesti.
2.2.
Sopimuksen sisältö
Matkaan
sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja
matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon
kaikki ennen matkasopimuksen tekemistä kirjallisena tai sähköisenä ilmoitetut sopimusehdot,
vakiotietolomake ja muut kyseistä matkaa koskevat lain (901/2017) ja asetuksen (181/2018) edellyttämät tiedot.
2.3.
Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus
Matkanjärjestäjän
on ennen sopimuksen tekemistä annettava matkustajalle yleiset tiedot kohdemaan
passi- ja viisumimääräyksistä, mukaan lukien keskimääräinen viisumin
hankkimisaika.
Matkustajan
on matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen itse huolehdittava matkalla
tarvitsemistaan asiakirjoista (mm. passi, viisumi, rokotustodistukset) sekä
tarkistettava niiden ja matkalipun oikeellisuus ja vastaavuus toisiinsa.
Matkustajan on tarkistettava myös kuljetusten aikataulut. Jos matkanjärjestäjä
on täyttänyt tiedonantovelvollisuutensa, se ei vastaa matkustajalle
aiheutuvasta vahingosta, mikäli matka estyy tai keskeytyy puutteellisten tai
virheellisten matka-asiakirjojen (esim. rikkinäisen passin) tai viisumin
epäämisen tai puuttumisen vuoksi.
Matkanjärjestäjä
ei ole vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista
vakuutuksista, vaan matkustaja vastaa itse vakuutusturvastaan ja sen
kattavuudesta esim. peruutusturvan osalta. Tämän vuoksi matkanjärjestäjä
kehottaa matkustajaa hankkimaan matkaa varten riittävän kattavan henkilöön ja
omaisuuteen kohdistuvan sekä peruutusturvan sisältävän matkavakuutussuojan.
2.4.
Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit
Matkanjärjestäjän
on ennen matkaa huomautettava matkustajalle matkaan mahdollisesti liittyvistä
erityisistä riskeistä sekä annettava tiedot kohdemaan yleisistä terveysmääräyksistä.
Matkustajan henkilökohtaiseen terveydentilaan liittyvien erityistarpeiden
ohjeistuksen hankkimisesta matkustajavastaa itse. Matkustajalle on lisäksi
annettava ohjeita mahdollisen sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan
tapahtuman varalta.
Matkustajan
turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti
kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet
huomioon ottaen.
Kohteen
turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa
ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten
tahojen Internet-sivustoilta www.um.fi ja www.thl.fi. Matkustajan tulee tutustua kohteen olosuhteisiin mm.
edellä mainittujen tietojen avulla.
2.5.
Avustamisvelvollisuus
Jos
matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi
taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän ilman aiheetonta viivytystä
annettava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle tietoja terveyspalveluista,
paikallisviranomaisista ja konsulipalveluista, järjestettävä matkustajalle
mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen ja autettava matkustajaa tekemään
vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä sekä annettava muuta asianmukaista apua.
Matkustaja vastaa itse näiden tai muiden tilanteen vaatimien (esim. uusi
kuljetus, ylimääräiset hotelliyöpymiset sekä matkanjärjestäjälle mahdollisesti
tulevat ylimääräiset kulut) erityisjärjestelyiden kuluista, joihin
matkanjärjestäjä hänen tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana
ilmenee kohdassa 10.1. b) tarkoitettu tilanne,
matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa ja pyrittävä
mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja
haittaa.
Matkanjärjestäjä
voi periä kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut
vaikeudet tahallisesti tai huolimattomuudellaan. Maksu saa kuitenkin vastata
enintään matkanjärjestäjälle avun antamisesta aiheutuneita todellisia
kustannuksia.
Jos
matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa
matkustajaa, matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle
matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan nimi ja yhteystiedot
tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua
tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole,
matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden
matkanjärjestäjään tai -välittäjään.
2.6.
Matkustajan velvollisuudet ja vastuu
2.6.1.
Matkustajan on noudatettava matkan aikana viranomaisten, matkanjärjestäjän tai
matkanjärjestäjän edustajan antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja
määräyksiä sekä hotellien ja kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.
2.6.2.
Matkustaja ei saa häiritä käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos matkustaja
olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä
tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta
maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista
kuluista.
2.6.3.
Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella tai varomattomalla
menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai kolmansille osapuolille muun
muassa rikkomalla 2.6.1 ja 2.6.2. kohdissa mainittuja määräyksiä.
2.6.4.
Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista
hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.
2.6.5
Matkustajaryhmän edustaja on velvollinen toimittamaan kaikki matkaa koskevat
tiedot ja asiakirjat matkustajaryhmälle ja vastaavasti matkustajia koskevat
tarvittavat tiedot ja asiakirjat matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjän
katsotaan täyttäneen ilmoitusvelvollisuutensa toimittaessaan matkaa koskevat
tiedot tälle matkustajaryhmän edustajalle eikä niitä tarvitse toimittaa
erikseen jokaiselle matkustajalle.
Matkustajaryhmän
puolesta muutoksia varaukseen voi tehdä matkan varannut matkustajaryhmän
edustaja yksin tai yhdessä muutosta haluavan matkustajan kanssa.
2.6.6.
Matkustaja tai matkustajaryhmän edustaja vastaa matkanjärjestäjälle antamiensa
tietojen, kuten matkan ajankohdan, matkustajien nimien, syntymäaikojen, muiden
henkilötietojen tai matkustajien erityistarpeiden, oikeellisuudesta ja
oikea-aikaisesta ilmoittamisesta. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, jonka
matkustajan tai matkustajaryhmän edustajan virheellisesti tai puutteellisesti
antamat tiedot voivat aiheuttaa.
2.6.7.
Matkustaja saattaa joutua itse vastaamaan seurauksista ja/tai kustannuksista,
mikäli niitä syntyy, jos hän käyttää matkapaketin palveluita tai paketin osia
muulla tavoin, kuin matkapakettisopimuksessa on sovittu. Esimerkiksi
matkapakettiin sisältyvien kuljetuspalveluiden osittainen tai kokonaan
käyttämättä jättäminen voi johtaa jäljellä olevien palveluiden käyttöoikeuden
rajoittumiseen tai menettämiseen.
3.
Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen
3.1.
Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä ensimmäinen
maksusuoritus on maksettu viimeistään eräpäivänä.
3.2.
Matkan hinta kokonaisuudessaan on maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai
muuna sovittuna määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus
hyvissä ajoin ennen matkan alkamista saada matkaliput ja muut matkaan liittyvät
asiakirjat.
4.
Matkustajan oikeus peruuttaa matka ennen matkan alkamista
Matkustajalla
on oikeus peruuttaa matka milloin tahansa ennen matkan alkamista. Tällöin
matkanjärjestäjällä on oikeus periä peruutusmaksu seuraavasti:
4.1.
a)
Etukäteen ilmoitetut toimistokulut, kun matka peruutetaan viimeistään 45
vuorokautta ennen matkan alkamista
b)
Varausmaksu, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 45 vuorokautta mutta
viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkamista
c)
50 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 21 vuorokautta
mutta viimeistään 7 vuorokautta ennen matkan alkamista
d)
75 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 7 vuorokautta
mutta viimeistään 3 vuorokautta ennen matkan alkamista
e)
95 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 3 vrk ennen
matkan alkamista.
4.2. Jos
matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan
samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa
matkansa, on matkanjärjestäjällä oikeus periä kohdassa 4.1. mainittujen peruutuskulujen
lisäksi peruutuksen johdosta syntyvästä majoituksen vajaakäytöstä aiheutuvat
kulut. Matkansa peruuttanut ja matkalle osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat
yhteisvastuullisesti kyseisten kulujen maksamisesta matkanjärjestäjälle.
Matkanjärjestäjä ja matkalle lähtevä matkaseurue voivat edellä mainitun sijaan
sopia yhteisesti matkaseurueelle tarkoituksenmukaisemmasta
majoitusjärjestelystä, jolloin matkalle lähtevä seurue vastaa mahdollisista lisäkuluista.
4.3. Jos
matkaa ei peruuteta eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun
aikaan tai jos hän ei voi osallistua matkaan siksi, ettei hänellä hänen
vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassa
olevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta,
hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.
4.4.
Peruutuskulut voivat poiketa kohdassa 4.1. mainituista, jos matka on
sellainen, johon sovelletaan erityisehtoja (kohta 1.3.). Peruutuskulujen määrä tai niiden
määräytymisperuste on ilmoitettava erityisehdoissa.
5.
Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai
matkakohteen olojen vuoksi ennen matkan alkamista
5.1. Matkustaja
voi peruuttaa matkan, jos
a)
matkanjärjestäjä muuttaa merkittävästi matkajärjestelyjä. Merkittävänä
muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa huomattavasti lisäävää
kuljetusvälineen muutosta, esimerkiksi sellaisia lähtö- tai saapumisaikojen muutoksia,
jotka aiheuttaisivat matkustajalle huomattavia hankaluuksia tai ylimääräisiä
kustannuksia, kuten kuljetuksen tai majoituksen uudelleenjärjestelyjä,
päivälennon muuttumista yölennoksi (iltapäiväksi sovittu paluu siirtyy paluuksi
puolen yön jälkeen), matkakohteen muutosta tai majoituksen tasoa selvästi
laskevaa muutosta, sekä olennaisesti matkan luonnetta muuttavaa muutosta, kuten
esteettömänä markkinoidun matkan muuttuminen esteelliseksi, tai
b)
hänellä on perusteltua aihetta uskoa, että matkanjärjestäjän mahdollisuudet
toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen
olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden
sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien, kuten terrorismin,
luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai sääolosuhteiden, lakon,
merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien, kuten vakavan taudin
esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei
muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä
tai terveyttä.
Peruutuksen
perusteita arvioitaessa otetaan huomioon Suomen viranomaisten kanta asiaan tai
esim. Suomen edustuston virallinen viestintä asiaan liittyen, tai
c)
matkan alkamisen tai matkan päättymisen ajankohta siirtyy sovitusta
d)
hänellä on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa
tulee olemaan olennainen virhe.
5.2.
Matkanjärjestäjän on ilmoitettava muutoksista pysyvällä tavalla ja
ilmoituksesta on käytävä ilmi, mitä muutoksia matkanjärjestäjän on tarkoitus
tehdä, heikentävätkö muutokset matkapaketin laatua tai alentavatko ne sen
arvoa, ja minkä suuruisen hinnanalennuksen matkustaja mahdollisesti saa
tehtyjen muutosten johdosta sekä oikeuttavatko muutokset matkan peruuttamiseen.
5.3.
Matkustajan on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava matkan peruuttamisesta
matkanjärjestäjälle. Ellei matkustaja ilmoita muutosilmoituksessa mainitussa
kohtuullisessa määräajassa peruuttavansa matkan, matkustajan katsotaan
hyväksyvän ehdotetut muutokset.
5.4.
Oikeudesta peruuttaa matka hinnankorotuksen vuoksi määrätään kohdassa 8.3.
5.5.
Peruuttaessaan matkan edellä mainituissa tapauksissa matkustajalla on oikeus saada
takaisin matkan hinta ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän
kuluttua siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Matkustajalla ei ole
kuitenkaan oikeutta matkan peruuttamiseen ilman peruutusmaksua, jos 5.1.b) kohdassa tarkoitettu tilanne on ollut
matkustajan tiedossa jo sopimusta tehtäessä.
Jos
peruutus johtuu 5.1.a), 5.1.c) tai 5.1. d) kohdissa mainituista syistä,
matkustajalla on oikeus saada korvaus myös niistä menoista, jotka ovat
aiheutuneet matkasta ja peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi, ellei muutos
johdu matkanjärjestäjää tai sen alihankkijaa kohdanneista ylivoimaisista
tilanteista.
6.
Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja purkaa sopimus matkan aikana
6.1.
Matkustajalla on oikeus keskeyttää matka, jos
a)
matkan toteutus osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun
perin asetettua tarkoitusta, tai
b)
matkan aikana ilmenee kohdassa 5.1. b) tarkoitettu tilanne, ellei
matkustaja ole ollut sopimusta tehtäessä tietoinen kohteen olosuhteista.
6.2.
Keskeyttäessään matkan tai purkaessaan sopimuksen matkustajalla on oikeus saada
takaisin matkan hinta ja muut matkanjärjestäjälle maksetut maksut. Jos
matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle hyötyä, tämä hyöty
(esim. yhdistelmämatkan toteutunut osa, matkan aikana tarjotut ateriat tai
matkustajan käyttämät pääsyliput) otetaan huomioon arvioitaessa
hinnanalennuksen määrää.
6.3. Jos
matkustaja keskeyttää matkan kohdassa 6.1. a) tarkoitetulla perusteella,
matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan
paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla
kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai muulle sovitulle paikkakunnalle.
6.4. Jos
matkustaja keskeyttää matkan kohdan 6.1. b) perusteella eikä
matkanjärjestäjä avusta häntä kohdan 2.5. mukaisesti kotiinpaluun
järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan matkanjärjestäjän vastuulle
mahdollisesti jäävien kustannusten määrää ja muuta vahinkoa.
6.5. Mahdolliseen
oikeuteen saada vahingonkorvausta sovelletaan kohtaa 16.
7.
Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle
7.1.
Matkustajalla on oikeus viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkua muuttaa
lähtöpäivää, matkakohdetta tai hotellia maksamalla alkuperäisen ja uuden matkan
mahdollisen hinnanerotuksen lisäksi toimistokulut. Myöhempiä muutoksia voi
matkanjärjestäjä pitää matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.
7.2.
Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai
luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää
mahdolliset matkalle osallistumista koskevat ehdot.
Luovutuksesta
tai tietojen muutoksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään
seitsemän päivää ennen matkan alkamista. Ilmoitus voidaan tehdä myöhemminkin,
jos se ei aiheuta kohtuutonta hankaluutta matkanjärjestäjälle.
Matkanjärjestäjällä
on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta tai tietojen muutoksesta
aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä. Jollei matkanjärjestäjä ole
lisäehdoissaan muuta ilmoittanut, korvaus on toimistokulujen suuruinen. Tässä
yhteydessä voidaan soveltaa myös4.2. kohtaa. Luovuttaja ja
luovutuksensaaja vastaavat yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja korvauksen
maksamisesta matkanjärjestäjälle.
8. Hinnanmuutokset
8.1.
Matkanjärjestäjällä on sopimuksen tekemisen jälkeen oikeus korottaa ja
vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua matkan hintaa seuraavilla
perusteilla:
a)
kuljetuskustannusten muutos, joka johtuu polttoaineiden ja muiden
energialähteiden hinnoista, tai
b)
matkan hintaan vaikuttavien verojen tai matkapalveluille kolmansien osapuolien
asettamien maksujen, kuten lentokenttien tai satamien käyttöön liittyvien
maksujen tai kohde- tai kaupunkiverojen muutokset. Verot ja maksut voivat olla
joko kotimaisia tai kohdemaan viranomaisten määräämiä, tai
c)
Matkan kustannuksiin vaikuttava valuuttakurssien muutos, joka määräytyy kuusi
viikkoa ennen lähtöä vallinneen valuuttakurssin mukaan. Vertailukurssina
käytetään sen päivän valuuttakurssia, jota matkanjärjestäjä ilmoittaa
käyttäneensä hinnoittelunsa perustana. Jos hinnoittelukurssia ei ole erikseen
ilmoitettu, käytetään vertailukurssina sopimuspäivän valuuttakurssia.
8.2.
Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi.
Matkanjärjestäjän
on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian kuin mahdollista sekä
kerrottava lisäksi, mikä on ollut hinnanmuutoksen peruste ja mitä matkapaketin
osia muutos koskee.
Hinnankorotuksesta
on ilmoittava matkustajalle pysyvällä välineellä viimeistään 20 päivää ennen
matkan alkua.
8.3. Jos
matkan hintaa korotetaan sopimuksen tekemisen jälkeen enemmän kuin 8 %
kohdassa 8.2. mainitun mukaisesti laskettuna,
matkustajalla on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen
purkamisesta matkanjärjestäjälle matkanjärjestäjän ilmoittamassa kohtuullisessa
määräajassa tai ellei määräaikaa ole ilmoitettu, seitsemän päivän kuluessa
siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan korotuksesta. Sähköisellä välineellä
tiedoksi annettu ilmoitus katsotaan vastaanotetuksi sinä päivänä, jolloin
matkanjärjestäjä sen lähetti. Jos ilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei voida
esittää muuta selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen katsotaan saapuneen
vastaanottajalle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä.
Jos
matkustaja peruuttaa sopimuksen, hänelle on palautettava hänen maksamansa
maksusuoritukset ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän
kuluessa siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Oikeus mahdolliseen
vahingonkorvaukseen määräytyy 16. kohdan mukaan.
8.4.
Matkanjärjestäjän on hyvitettävä matkustajalle ennen matkaa tapahtuva
kohtien 8.1. a–c syihin perustuva kustannusten
laskua vastaava osuus. Matkanjärjestäjä saa veloittaa maksun palautuksesta
aiheutuvat tosiasialliset hallintokulut.
9.
Matkanjärjestäjän tekemät muutokset matkapakettisopimukseen
9.1. Jos
matkanjärjestäjä tekee ennen matkan alkua matkan kokonaisuuden kannalta
merkitykseltään vähäisiä muutoksia matkapakettisopimukseen, matkustajalla ei
ole oikeutta sopimuksen peruuttamiseen, hinnanalennukseen tai
vahingonkorvaukseen. Merkitykseltään vähäisinä muutoksina voidaan pitää
sellaisia muutoksia, joihin matkustaja on matkakohteen tai matkan luonteen
perusteella voinut kohtuudella varautua, kuten yhden matkapakettiin kuuluvan
retken peruuntumista, jos matkaan sisältyy useita retkiä.
9.2.
Merkittävät matkanjärjestäjän tekemät muutokset, jotka oikeuttavat matkustajan
peruuttamaan matkan, on lueteltu kohdassa 5.1.
9.3. Jos
matkanjärjestäjä tekee muita kuin kohdan 9.1. tarkoittamia merkitykseltään
vähäisiä tai kohdan 9.2. mukaisia matkan peruuttamisen oikeuttavia muutoksia,
matkustaja on velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut ottaen
kuitenkin huomioon, mitä kohdissa 15 ja 16 on määrätty matkustajan oikeudesta
hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.
9.4.
Matkanjärjestäjän on ilmoitettava muutoksista matkustajalle pysyvällä tavalla
selkeästi, näkyvästi ja ymmärrettävästi.
9.5.
Vähäisen osanottajamäärän vuoksi matkanjärjestäjällä on matkan tai matkasarjan
peruuttamisen sijaan oikeus toteuttaa matka muuttamalla kuljetusvälinettä,
reittiä ja aikataulua, jos muutokset eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta.
Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle viimeistään:
1. 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli
kuusi päivää;
2. 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää
kahdesta kuuteen päivään;
3. 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää
alle kaksi päivää.
Matkustajalla
voi olla edellä mainittujen muutosten vuoksi oikeus 15 ja 16 kohdissa
mainittuihin hinnanalennukseen ja/tai vahingonkorvaukseen.
10.
Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka
10.1.
Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos
a)
matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia
ja matkanjärjestäjä on matkaa koskevissa ennakkotiedoissa tai muussa
materiaalissa (esim. matkaohjelmassa tai muissa matkadokumenteissa) maininnut
matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Vaadittu osanottajamäärä voi
koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn matkakohteeseen tehtävää
matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle viimeistään:
1. 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli
kuusi päivää
2. 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää
kahdesta kuuteen päivään
3. 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää
alle kaksi päivää.
b)
matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat
sopimuksen tekemisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen
läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien,
kuten terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai
sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien,
kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia
taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa
vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Myös keskeisten palvelujen,
kuten sähkön tai veden saannin keskeytyminen matkakohteessa esimerkiksi
luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.
Peruuttamisesta
on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.
10.2.
Jos kohdassa 10. 1.b. mainittu tilanne syntyy matkan aikana,
matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää matka ja tehdä matkaohjelmaan muita
välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä matkan jälkeen
palautettava matkustajalle saamatta jääneitä palveluksia vastaava osa matkan
hinnasta.
10.3.
Peruutettuaan matkan matkanjärjestäjän on palautettava matkustajan
maksusuoritukset viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on peruutettu.
11.
Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus
Matkanjärjestäjällä
on oikeus purkaa sopimus, jos matkustaja ei ole maksanut matkan hintaa tai sen
osaa viimeistään sovittuna maksupäivänä. Edellytyksenä matkanjärjestäjän
oikeudelle purkaa sopimus on, että matkustaja on saanut kohtuullisen maksuajan.
Asiakirjassa, jossa maksuaika mainitaan, on kerrottava matkanjärjestäjän
oikeudesta purkaa sopimus maksun laiminlyönnin takia.
12.
Virhe ja virheilmoitus
12.1.
Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos
a) matka
ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai
voidaan katsoa sovitun, tai
b)
matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle matkapalveluyhdistelmistä
annetun lain edellyttämiä tietoja matkaan sovellettavista ehdoista, matkan
sisällöstä, tarvittavista matkustusasiakirjoista, matkaa koskevista
terveysmääräyksistä, kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä muita
matkustajalle tarpeellisia tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti
sattuvan sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja
tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai
c)
matkanjärjestäjä on laiminlyönyt kohdan 2.5. mukaisen
avustamisvelvollisuutensa.
12.2.
Matkustajan tulee varautua kohtuulliseen kuljetusaikataulun muutokseen.
Virheenä ei pidetä kuljetusaikataulun muutosta, jos sen seurauksena
matkakohteessa oloaika lyhenee tai pitenee vähintään 2 mutta alle 5 vuorokautta
kestävällä matkalla enintään 4 tuntia, 5 – 8
vuorokautta kestävällä matkalla enintään 5 tuntia ja yli 8 vuorokautta
kestävällä matkalla enintään 8 tuntia. Jos matkan kesto alittaa 2 vuorokautta,
virheen arviointi tehdään tapauskohtaisesti.
12.3.
Kyseessä ei ole virhe, jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta
tai muita palveluja tai käyttää niitä vain osittain.
12.4. Virheilmoitus
Matkustaja
ei saa vedota virheeseen matkan jälkeen, ellei hän ilmoita virheestä
matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän
havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan
korjata matkan aikana, on ilmoitettava matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle
niin pian kuin mahdollista.
Ellei
virheen välitön korjaaminen ole tarpeen, matkustajan on asetettava kohtuullinen
aika virheen korjaamiselle. Kohtuullista aikaa arvioitaessa tulee ottaa
huomioon matkan kesto, kohde ja muut matkan luonteeseen liittyvät seikat.
Edellä
mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa vetoamasta virheeseen, jos
matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on
käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän
huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.
13.
Virheen korjaus
13.1.
Matkanjärjestäjän on korjattava virhe välittömästi tai, jos välitön korjaus ei
ole tarpeen, matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa ja siten, ettei
matkustajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Kohtuullista
määräaikaa virheen korjaamiselle määriteltäessä otetaan huomioon virheen laatu
ja sen merkitys matkustajalle sekä matkanjärjestäjän mahdollisuudet korjata
virhe.
Matkustajalla
voi korjaamisesta huolimatta olla oikeus kohdan 15. mukaiseen hinnanalennukseen
virheen kestoajalta sekä kohdan 16. mukaiseen vahingonkorvaukseen.
13.2.
Matkanjärjestäjä ei ole velvollinen korjaamaan suorituksessaan olevaa virhettä,
jos virheen korjaaminen on mahdotonta tai se aiheuttaa matkanjärjestäjälle
kohtuuttomia kustannuksia. Kustannusten kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan
huomioon virheen suuruus ja kyseisten matkapalvelujen arvo.
Jos
matkanjärjestäjä ilmoittaa, ettei korjaa virhettä, tai jos korjausta ei
suoriteta välittömästi silloin, kun se olisi välttämätöntä tai matkustajan
asettamassa kohtuullisessa määräajassa, matkustaja voi tehdä sen itse.
Matkustajalla on tällöin oikeus saada korvaus virheen korjauksesta
aiheutuneista kustannuksista.
Jos
matkustaja itse korjaa matkanjärjestäjän suorituksessa olevan virheen,
matkanjärjestäjä ei ole velvollinen korvaamaan tästä matkustajalle aiheutuneita
kustannuksia, mikäli virheen korjaamisesta aiheutuneet kustannukset ovat
kohtuuttomat. Matkanjärjestäjän käyttäessä tämän kohdan mukaista
kieltäytymisoikeuttaan matkustajalla on oikeus kohtien 15. ja 16. mukaiseen hinnanalennukseen ja
vahingonkorvaukseen.
14.
Vaihtoehtoisten palvelujen tarjoaminen matkan aikana
Jos
merkittävää osaa matkapalveluista ei voida matkan aikana suorittaa sovitun
mukaisesti, on matkanjärjestäjän tarjottava ilman matkustajalle aiheutuvia
lisäkustannuksia matkapaketin jatkamiseksi soveltuvat vaihtoehtoiset
järjestelyt, jotka ovat mahdollisuuksien mukaan laadultaan vähintään
samantasoiset kuin sovitut matkapalvelut. Velvollisuus tarjota vaihtoehtoisia
järjestelyjä koskee myös tapauksia, joissa matkustajan paluu matkan
lähtöpaikalle ei toteudu sovitulla tavalla.
Matkanjärjestäjän
on myönnettävä matkustajalle asianmukainen hinnanalennus, jos vaihtoehtoiset
järjestelyt sisältävä matkapaketti on laadultaan heikompi kuin
matkapakettisopimuksen mukainen paketti.
Matkustaja
saa kieltäytyä tarjotuista vaihtoehtoisista järjestelyistä, jos ne eivät ole
verrattavissa matkapakettisopimuksessa sovittuun tai jos tarjottu hinnanalennus
ei vastaa virheen merkitystä. Jos matkustaja kieltäytyy perustellusti
vaihtoehtoisista järjestelyistä tai jos sellaisia ei ole mahdollista tarjota,
matkustajalla on oikeus asianmukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen
siinäkin tapauksessa, että hän ei pura sopimusta. Jos matkapakettiin sisältyy
matkustajan kuljetus, matkanjärjestäjän on järjestettävä ilman aiheetonta
viivytystä matkustajalle sopimusta vastaava paluukuljetus ilman, että siitä
aiheutuu matkustajalle lisäkustannuksia.
Jos
matkustaja ilman edellä mainittuja hyväksyttäviä perusteita kieltäytyy
tarjotuista vaihtoehtoisista järjestelyistä, hänellä ei ole oikeutta
vahingonkorvaukseen tai hinnanalennukseen.
15.
Hinnanalennus
Jos
virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos
virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä
vastaavaan hinnanalennukseen, ellei matkanjärjestäjä osoita, että virhe johtuu
matkustajasta.
Oikeutta
hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos virhe on merkitykseltään vähäinen
suhteessa koko sopimukseen. Hinnanalennusta laskettaessa lähtökohtana on
matkapaketin kokonaishinta, eikä virheen sisältäneen yksittäisen matkapalvelun
hinta. Virheen merkitystä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös matkustajan
yksilölliset tarpeet ja erityiset toiveet sopimusta tehtäessä.
16.
Vahingonkorvaus
16.1.
Matkustajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka matkanjärjestäjän
suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut. Matkanjärjestäjän on
suoritettava korvaus matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä.
Matkustajalla
ei kuitenkaan ole oikeutta korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että
1. virhe johtuu matkustajasta;
2. virhe johtuu kolmansista osapuolista, joilla ei ole
yhteyttä matkapalvelujen tarjoamiseen, eikä se olisi kohtuullisesti ollut
ennakoitavissa tai estettävissä
3. virhe johtuu 16.9. kohdassa tarkoitetuista
ylivoimaisista tilanteista.
16.2. Korvattavia
vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset
menot ja hyödyttömiksi käyneet menot sekä kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä
syntynyt ansionmenetys, yöpymisen järjestämisestä aiheutuneet ylimääräiset
kulut sekä loma- tai matkanautinnon menettäminen. Viimeksi mainittu edellyttää
matkapalvelujen suorittamisessa ilmennyttä merkittävää virhettä.
16.3.
Matkustajalla on matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisestä johtuvasta
tavaroiden käytön estymisestä oikeus korvaukseen, jos siitä viivästyksen kesto
ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.
16.4.
Matkustajan on pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan.
Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan omasta
tuottamuksesta.
16.5.
Ilma-, meri-, tai rautatiekuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon osalta
vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella, joita
alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö soveltaa omassa toiminnassaan.
Matkanjärjestäjän korvausvastuuseen kuljetukseen liittyvästä vahingosta
sovelletaan mitä kyseisestä kuljetuksesta säädetään merilaissa (674/1994) tai
merten matkustajaliikenteen harjoittajan vastuusta onnettomuustapauksessa
annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 392/2009,
kuljetuksesta ilma-aluksessa annetussa laissa (289/1937),
ilmakuljetussopimuslaissa (45/1977), ilmakuljetuslaissa (387/1986),
rautatiekuljetuslaissa (1119/2000), matkustajien ja heidän matkatavaroidensa
ilmakuljetusta koskevasta lentoliikenteen harjoittajien korvausvastuusta
annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 2027/97 taikka siitä määrätään
kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevassa yleissopimuksessa (COTIF; SopS 5/1985), eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta
koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä tehdyssä yleissopimuksessa (SopS 76/2004), matkustajien ja matkatavaroiden
kuljettamisesta meritse vuonna 1974 tehdyn Ateenan yleissopimuksen vuoden 2002
pöytäkirjassa (SopS 70/2017).
16.6.
Matkustajalle myönnettävä vahingonkorvaus määräytyy syntyneen vahingon
suuruuden perusteella, mutta se ei voi koskaan olla enempää kuin kolme kertaa
matkan hinta. Tämä vastuunrajoitus ei koske kuitenkaan henkilövahinkoa eikä
tahallaan tai huolimattomuudesta aiheutettua muuta vahinkoa.
16.7.
Saadakseen korvausta matkustajan on näytettävä, että matkanjärjestäjän
suorituksessa on virhe ja että hänelle aiheutunut vahinko on syy-yhteydessä
kyseiseen virheeseen. Korvauksen vaatijalla on myös näyttötaakka vahingon
määrästä.
16.8.
Matkustajan vahingonkorvausvelvollisuuteen suhteessa matkanjärjestäjään
sovelletaan kohtaa 2.6.3.
16.9.
Ylivoimaiset tilanteet (väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet)
Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu väistämättömistä ja
poikkeuksellisista olosuhteista, ja jotka ovat matkanjärjestäjän
vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella ja joiden
seurauksia ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuulliset toimenpiteet
olisi toteutettu. Näitä väistämättömiä ja poikkeuksellisia olosuhteita voivat
olla esimerkiksi viranomaismääräykset, ilmatilarajoitukset, sotatoimet, muut
vakavat turvallisuusongelmat, kuten terrorismi, vakavat levottomuudet,
merkittävät riskit ihmisten terveydelle kuten vakavan taudin esiintyminen
matkakohteessa tai luonnonkatastrofit, kuten tulvat, maanjäristykset tai
sääolosuhteet, jotka tekevät mahdottomaksi matkapakettisopimuksessa määritetyn
turvallisen matkustamisen kohteeseen tai jotka muuten vaikuttavat merkittävästi
matkan toteuttamiseen sovitulla tavalla. Myös keskeisten palvelujen, kuten
sähkön tai veden saannin keskeytyminen esimerkiksi luonnonmullistuksen tai
lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.
16.10.
Jos matkustajan paluuta ei ole väistämättömien ja poikkeuksellisten
olosuhteiden vuoksi mahdollista toteuttaa sovitun mukaisesti, matkanjärjestäjä
vastaa tarvittavasta, mahdollisuuksien mukaan matkapakettisopimusta vastaavasta
majoituksesta aiheutuvista kustannuksista enintään kolmelta yöltä, ellei
kuljetusyhtiö tätä tee. Jos matkustajalla on paluukuljetukseen sovellettavan
matkustajien oikeuksia koskevan Euroopan unionin lainsäädännön mukaan oikeus
majoitukseen pidemmältä ajalta, sovelletaan tätä lain säädäntöä.
Matkanjärjestäjä
ei saa vedota väistämättömiin ja poikkeuksellisiin olosuhteisiin vastuunsa
rajoittamiseksi paluukuljetuksen viivästyessä, jos asianomainen
kuljetuspalvelun tarjoaja ei saa vedota tällaisiin olosuhteisiin sovellettavan
Euroopan unionin lainsäädännön nojalla.
Edellä
mainittu kustannusvastuun rajoitus ei koske liikuntarajoitteista matkustajaa
tai hänen saattajaansa, raskaana olevaa naista, ilman saattajaa matkustavaa
alaikäistä eikä erityistä lääkinnällistä apua tarvitsevaa henkilöä, jos
matkanjärjestäjälle on ilmoitettu viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua
henkilön erityistarpeesta huolenpitoon.
17.
Varausvirheet
Matkanjärjestäjän
on korvattava ilman aiheetonta viivytystä matkustajalle vahinko, joka aiheutuu
sen käyttämässä varausjärjestelmässä olevasta teknisestä puutteesta tai
varausmenettelyn kuluessa tehdystä virheestä.
Matkustajalla
ei ole oikeutta korvaukseen, jos varausvirhe johtuu matkustajasta tai
kohdassa 16.9. tarkoitetuista väistämättömistä ja
poikkeuksellisista olosuhteista.
Varausvirhe
voi johtua matkustajasta esimerkiksi silloin, kun hän antaa
elinkeinonharjoittajalle virheellisen tai puutteellisen matkustajaa tai matkaa
koskevan tiedon. Matkustajan kuuluu myös normaalin huolellisuusvelvoitteen
mukaisesti tarkistaa saamansa asiakirjat, kuten varausvahvistus, ja ilmoittaa havaitsemistaan
puutteista tai virheistä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle niin pian
kuin mahdollista. Jos hän laiminlyö tarkistusvelvollisuutensa ja tästä aiheutuu
hänelle vahinkoa, hänen myötävaikutuksensa voidaan ottaa huomioon
määritettäessä hänelle maksettavaa vahingonkorvausta.
18. Muun
lainsäädännön nojalla saadun korvauksen vähentäminen
Jos
matkustajalle on myönnetty hinnanalennusta tai vahingonkorvausta matkustajien
oikeuksia koskevan Euroopan unionin lainsäädännön tai kansainvälisten yleissopimusten
nojalla, korvauksen määrä on vähennettävä näiden ehtojen nojalla myönnettävästä
vastaavasta korvauksesta.
Matkustaja
on velvollinen ilmoittamaan muilta tahoilta saamistaan matkapaketin virheeseen
liittyvistä hyvityksistä matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle.
19.
Korvausvaatimukset
19.1.
Virhettä koskevan huomautuksen tekemisestä matkanjärjestäjälle määrätään
kohdassa 12.
19.2.
Korvausvaatimukset on esitettävä matkanjärjestäjälle kirjallisesti
kohtuullisessa ajassa.
20.
Riita-asiat
Jos
matkapakettisopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten
välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan
(kuluttajariita.fi)
ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn
kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (kuluttajaneuvonta.fi). Matkustaja voi saattaa riita-asian myös
kotipaikkansa käräjäoikeuden käsiteltäväksi.